16 مه 2023- محققان کالج پزشکی جورجیا در دانشگاه آگوستا و سیستم بهداشت AU، یک درمان تحریک مغناطیسی بدون درد و غیرتهاجمی به نامThorS-MagNT ایجاد کرده اند که ممکن است به اصلاح اختلال دو طرفه ی ارتباطی بین روده و مغز در موارد دردناک و ناتوان کننده گاستروپارزی دیابتی کمک کند. بنظر می رسد این اختلال در حدود 2 درصد از این جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد، اما تنها در 0.2 درصد از این جمعیت تایید شده است که آن را به یک اختلال نادر تبدیل می کند. محققان گروهی از اعصاب نخاعی در قسمت میانی پشت را هدف قرار داده‌اند که در قسمت پایین تیغه‌های شانه قرار دارند. این اعصاب عقده‌های سلیاک(celiac ganglia) را تشکیل می‌دهند، دسته‌های عصبی که بخشی از سیستم عصبی خودمختار هستند، که عملکردهایی را که به طور غریزی انجام می‌دهیم مانند تنفس را کنترل می‌کنند. این اعصاب دستگاه گوارش ما را به حرکت در می‌آورند تا غذا آنطور که باید در طول معده و روده حرکت کند.

آزمایشگاه دکتر Amol Sharma، شواهد خوبی از یک مطالعه آزمایشی کوچک بدست آورده است که نشان می دهد جلسات یک ساعته ی تحریک مغناطیسی با هدف قرار دادن این گروه از اعصاب به مدت پنج روز متوالی می تواند علائم ناتوان کننده ی گاستروپارزی دیابتی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. دکتر شارما اخیراً یک کمک مالی سه ساله به مبلغ 958000 دلاراز مؤسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیوی برای انجام آزمایشی بزرگتر دریافت کرده است. برای این مطالعه جدید، او این درمان را در دوز مختلف درمانی به 45 بیمار ارائه می کند و همچنین یک گروه از بیماران در گروه کنترل چیزی شبیه نورومدولاسیون مغناطیسی(شم) را دریافت می کنند تا محققان به طور عینی تر تعیین کنند که این درمان چقدر خوب عمل می کند، همچنین دوز و محل بهینه قرار دادن دستگاه را برای این درمان تعیین کنند.

آزمایش‌ها نشان داده اند که برخی از نواحی که پیام‌هایی از روده دریافت می‌کنند، واکنش‌های شدیدی از اساساً عدم فعالیت تا بیش فعالی دارند. نکته ی اصلی این است که سیگنال‌های معده به مغز بیش فعال هستند که باعث می‌شوند سیگنال‌هایی که از مغز برمی‌گردند به معده دستور دهند که سرعت خود را کاهش ‌دهد. اینکه چرا مغز فکر می کند این یک پاسخ مفید است، مشخص نیست. محققان فعالیت این اعصاب را بطور مستقیم در گروه کنترل «شم» رصد کردند.

کار قبلی همین گروه از محققانبه رهبری دکتر Satish S.C. Rao، مدیر بخش نوروگاستروانترولوژی /حرکت و مرکز تحقیقات بالینی سلامت گوارش، اختلال عملکرد عصبی را در اکثر بیماران مبتلا به بی اختیاری مدفوع، ثبت کرد. آنها دریافتند که تحریک مغناطیسی اعصاب تنظیم کننده ی عضلات مقعد و رکتوم عملکرد آنها را بهبود می بخشد و به طور چشمگیری دوره های بی اختیاری را کاهش می دهد.

بر اساس گزارش انجمن دیابت آمریکا، شیوع دیابت در بزرگسالان در سراسر جهان از 4 درصد در سال 1995 به 5.4 درصد در سال 2025، افزایش می‌یابد با در نظر گرفتن این آمار، تعداد مبتلایان به گاستروپازی دیابتی از حدود 135 به 300 میلیون در این بازه زمانی 30 ساله افزایش خواهد داشت و این درمان می تواند کمک بزرگی به این اختلال ناتوان کننده و دردناک باشد.

برای مطالعه ی جزئیات بیشتر در مورد این مطالعه به آدرس زیر مراجعه کنید.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20230516/Magnetic-stimulation-therapy-can-help-reduce-the-debilitating-symptoms-of-diabetic-gastroparesis.aspx